Szkolenie metodyczne w ramach XVII edycji Programu Youngster

Ponad 40 nauczycieli wzięło udział w dwudniowej konferencji, przygotowującej do prowadzenia zajęć z języka angielskiego w ramach siedemnastej edycji Programu Youngster. Nauczyciele z całej Polski, poszerzając swoje umiejętności i poznając najnowsze metody nauczania uczestniczyli z zaangażowaniem w wykładach i sesjach warsztatowych, przygotowanych przez organizatorów.

Wiele rzeczy się zmieniało na przestrzeni lat, ale misja Programu Youngster pozostaje niezmienna – wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej w zakresie nauki języka angielskiego. – wspomniał podczas rozpoczęcia Artur Góral, koordynator Programu. Szkolenie zostało przygotowane razem z Partnerem Programu – Wydawnictwem Macmillan Polska, a sesje poprowadzili: dr Grzegorz Śpiewak, dr Monika Cichmińska, Russell Stannard oraz David Spencer – znakomici trenerzy, którzy starali się przede wszystkim zmotywować i zainspirować nauczycieli do pracy w nadchodzącym roku szkolnym.

W inauguracyjnym wykładzie pt. The Incredibles: English teachers and their amazing superpowers! David Spencer, główny autor serii Gateway to the World – podręcznika, z którego korzystać będą uczniowie, poruszył temat niezwykłych umiejętności nauczycieli języka angielskiego. Podkreślił, że podobnie jak superbohaterowie w życiu codziennym nauczyciele ukrywają swoje zdolności, często nie dostrzegają wszystkich swoich „supermocy”. Spencer zachęcił do wydobycia i wykorzystania tych unikalnych umiejętności w pracy z uczniami, wskazując, że „peleryna” wcale nie jest konieczna, by stać się wspaniałym nauczycielem.

Dr Grzegorz Śpiewak w swojej prezentacji All carrot, no stick – or just about: o co chodzi w metodyce programu YOUNGSTER podzielił się istotnymi zasadami, które leżą u podstaw Programu Youngster. Skupił się na pozytywnej motywacji uczniów, wspierającej ocenie postępów oraz tworzeniu przestrzeni edukacyjnej poprzez eliminację niepedagogicznych zadań administracyjnych. Opierając się na wynikach wieloletniej historii Youngstera, podkreślił rolę nauczyciela w długoterminowym sukcesie uczniów.

Russell Stannard w swoim wystąpieniu Activating our teenage students’ learning skoncentrował się na sposobach angażowania uczniów w proces nauki. Przedstawił praktyczne narzędzia i pomysły, które mogą wspomóc zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Obejmując również nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, Stannard podkreślił, jak nowoczesne technologie mogą wpłynąć na zwiększenie zaangażowania uczniów zarówno wewnątrz, jak i poza klasą.

W kolejnej sesji dr Grzegorz Śpiewak, Drill with a thrill – or: how to revise smart not hard, pokazał, jak stworzyć interesujące i angażujące ćwiczenia, które pomogą uczniom skutecznie utrwalać wiedzę. Wskazał na znaczenie motywacji uczniów w procesie uczenia się, sugerując różnorodne podejścia, które nadadzą ćwiczeniom atrakcyjności i efektywności.

W prezentacji Davida Spencera, Getting the most out of ‘Gateway to the World’, uczestnicy dowiedzieli się o zaletach serii podręczników „Gateway to the World”. Prezentacja zaoferowała także spojrzenie na projektowe podejście do pracy, które umożliwia uczniom komunikację i współpracę z rówieśnikami z innych krajów.

Dr Monika Cichmińska, w swojej sesji warsztatowej Towards fluency in speaking & writing, one step at a time, podzieliła się strategiami dotyczącymi rozwijania umiejętności mówienia i pisania u uczniów. Zwróciła uwagę na znaczenie stopniowego i systematycznego podejścia do nauki, które w późniejszym etapie pozwoli na zwiększenie poziomu znajomości zaawansowania językowego ucznia. Przedstawiła skuteczne metody wykorzystania aktywności mówienia i pisania w lekcjach, wykorzystując jednocześnie dostępne technologie.

Jesteśmy przekonani, że szkolenie metodyczne poszerzyło wiedzę i umiejętności nauczycieli języka angielskiego, a także zainspirowało do prowadzenia bardziej efektywnych i angażujących lekcji. Prelegenci dostarczyli praktycznych narzędzi i strategii, które można wdrożyć w codziennej pracy edukacyjnej.

Wierzymy, że to, czego nauczyciele nauczyli się podczas tego spotkania, będzie miało długotrwały wpływ na ich pracę oraz na rozwój uczniów.